Grønt lys for Orklas køb af Rieber & Søn

Konkurrencetilsynet i Norge har godkendt Orklas køb af 90,11 procent af aktierne i Rieber & Søn ASA. Efter planen vil aftalen med Rieber-familien gennemføres i løbet af en uge.

Med godkendelsen fra de norske konkurrencemyndigheder er den konkurrenceretslige behandling af aftalen afsluttet. Tidligere har EU-kommissionen og de russiske konkurrencemyndigheder godkendt transaktionen.

Rieber-familiens salg af aktier vil efter planen gennemføres inden for en uge. Orkla har som intention at fremsætte et obligatorisk tilbud til de resterende aktionærer i selskabet baseret på samme beløb pr. aktie som betales til Rieber-familien.
Parallelt vil det blive besluttet at tvangsindløse minoritetsaktionærerne og derefter vil der blive søgt om at få selskabet afmeldt børsen i Oslo.

- Jeg er glad for, at vi endelig er i mål efter en lang og grundig proces med konkurrence-myndighederne. En sådan periode er krævende, ikke mindst for de ansatte i Rieber & Søn. Jeg er imponeret over, hvordan de har håndteret denne udfordrende periode, siger Orklas koncernchef Åge Korsvold.

Når aftalen med Rieber-familien er gennemført, vil arbejdet med at integrere Rieber & Søn i Orkla begynde. Ifølge den udmeldte plan bliver Rieber & Søn Norge lagt sammen med Stabburet i Norge, Rieber & Søn Danmark slås sammen med Beauvais foods, og i Sverige skal Frödinge integreres i det sammenlagte Abba Seafood og Procordia. På de øvrige markeder vil selskaberne i Rieber & Søn drives videre som selvstændige enheder.

Se pressemeddelelsen fra Orkla