Børs- og pressemeddelelse

Omsætningsvækst og god resultatfremgang i Orkla

Orklas driftsresultat (EBIT adj.) er øget med 9%, til 1.102 mio. NOK i 4. kvartal 2015. Resultat før skat er øget med 87%, til 946 mio. NOK.

Driftsresultatet for Orklas mærkevarevirksomhed blev 1.195 mio. NOK i kvartalet. Dette var en fremgang på 17%. Specielt Orkla Foods og Orkla Confectionery & Snacks bidrog til resultatvæksten. Fremgangen skyldtes positivt bidrag fra opkøbte selskaber, nylanceringer samt effekter fra interne forbedrings­projekter. Mærkevarevirksomheden havde i 4. kvartal driftsindtægter på 9.314 mio. NOK og en organisk omsætningsvækst på 4,1%.

- For syvende kvartal i træk har vi formået at opnå organisk omsætningsvækst i markeder præget af stærk konkurrence. Samtlige forretningsområder havde vækst. Jeg er også tilfreds med en valutajusteret resultatfremgang for mærkevarevirksomheden, som er højere end vores langsigtede målsætning på 6–9%. Desuden har vi i 2015 foretaget flere vigtige opkøb, som vil styrke vores virksomhed fremover, siger Orklas koncernchef Peter A. Ruzicka.

Orklas køb af Cederroth blev i august godkendt af konkurrencemyndighederne under forudsætning af at mærkerne Asan og Allévo blev solgt fra. I december blev der indgået aftaler om salg af begge mærker. Med købet af Cederroth er Orkla blevet en af Nordens ledende leverandører af produkter inden for personlig pleje, sundhed, sårpleje og vaskemidler.

Orkla indgik i december aftale om køb af fødevareselskabet Hamé, som har en række stærke mærkevarer i Tjekkiet, Slovakiet og Rumænien. Opkøbet af Hamé gør, at Orkla fordobler sin omsætning i Centraleuropa. Aftalen er betinget af godkendelse fra relevante konkurrencemyndigheder.

Resultat fra tilknyttede og fælleskontrollerede selskaber (hovedsagelig Sapa og Jotun) var 89 mio. NOK i 4. kvartal, mod -252 mio. NOK i samme kvartal i 2014. Orklas andel af Sapas resultat udgjorde 17 mio. NOK i kvartalet. Jotun havde omsætningsvækst i alle markedssegmenter, men det rapporterede resultat er påvirket af regnskabsmæssige engangsomkostninger.

Lavere energipriser påvirker Hydro Power negativt, og driftsresultatet i 4. kvartal endte på 49 mio. NOK, mod 73 mio. NOK i tilsvarende periode i 2014.

Resultat pr. aktie (udvandet) blev øget i 4. kvartal fra -0,06 NOK til 0,73 NOK.

For året som helhed blev Orklas driftsindtægter øget med 12%, til 33.198 mio. NOK. Driftsresultatet (EBIT adj.) blev i 2015 øget med 12%, til 3.609 mio. NOK. Ved årsskiftet havde koncernen 14.670 ansatte. Orklas bestyrelse foreslår at betale et udbytte på 2,50 NOK pr. aktie for regnskabsåret 2015.

Oslo, 11. februar 2016

Mobil +47 928 45 828

Mattias Orrenius

Mobil +47 983 66 334