Orkla indgår aftale med PepsiCo

Orkla ASA har indgået aftale med PepsiCo om at blive hovedsamarbejdspartner for PepsiCo’s juice, cerealier og snacks i Norden. Aftalen omfatter mærkerne Tropicana, Quaker og Lay’s.

Aftalen er en udvidelse af Orklas samarbejde med PepsiCo i Norden. Siden januar 2015 har Orkla haft ansvaret for salg af Tropicana juice i Sverige og Danmark, og tilsvarende i Finland siden april. Den nye aftale omfatter også Tropicana i Norge samt Quaker i Norden og PepsiCo’s snacks i Norge, Sverige og Finland.

I Danmark betyder det, at Orka Foods Danmark overtager salgs- og distributionsansvaret for Quakers produkter pr. 1. januar 2016. PepsiCo's snacksportefølje i Danmark indgår ikke i aftalen.

”Vi er meget glade for, at PepsiCo har valgt Orkla som deres hovedsamarbejdspartner for salg af deres juice, cerealier og snacks i Norden. Distributionsaftalen med PepsiCo er et vigtigt skridt for Orkla mod at blive den ledende mærkevarevirksomhed. Et samarbejde med PepsiCo om deres globale mærker vil styrke Orklas tilstedeværelse i morgenmadssegmentet og i snackskategorien,” siger Peter A. Ruzicka, Koncernchef i Orkla ASA.

“Norden er et vigtigt marked for PepsiCo og offentliggørelsen af vores samarbejde med Orkla markerer et markant skridt fremad for vores forretning. Siden vi etablerede os her for mere end 25 år siden, har vi gradvist styrket vores position, og i dag ser vi mange nye vækstmuligheder for vores mærker. I Orkla har vi fundet en samarbejdspartner med de samme værdier, en komplementær portefølje og en veludbygget salgsorganisation. Sammen er vi godt positionerede for at skabe vækst i Norden,” tilføjer Björn Bernemann, Administrerende Direktør for PepsiCo Nordics.

PepsiCo’s juice, cerealier og snacks portefølje har stærke markedspositioner, herunder attraktive mærker som Tropicana, Quaker og Lay’s.

Orkla Foods Danmarks nuværende portefølje omfatter stærke mærkevarer som Beauvais, K-salat, Den Gamle Fabrik, Glyngøre, Bähncke, Pastella med mere.

Oslo, 27 april 2015

Ref:

Tlf.: +47 928 45 828

Rune Helland

Tlf.: +47 977 13 250

Om Orkla

Orkla er en ledende leverandør af mærkevarer og konceptløsninger til detailhandel, food service og bagerier med Norden og Baltikum som hovedmarkeder. Derudover har koncernen gode positioner inden for udvalgte produktgrupper i Centraleuropa og Indien.

Orkla ASA er listet på Oslo Børs og har hovedsæde i Oslo, Norge. I 2014 havde Orkla koncernen en omsætning NOK 30 mia. og ca. 13.000 medarbejdere. Læs også www.orkla.com.

Om PepsiCo

PepsiCo produkter nydes af forbrugere mere end en millard gange om dagen i mere end 200 lande over hele verden. PepsiCo havde et nettoprovenu på mere end $66 mia. i 2014, drevet af en komplementær føde- og drikkevareportefølje, som omfatter Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker og Tropicana. PepsicCo’s produktportefølje omfatter en bred vifte af lækre føde- og drikkevarer, herunder 22 mærker som hver især årligt bidrager med mere end $1 mia. i estimeret detailsalg.

Kernen i PepsiCo er ”Performance with Purpose” – hvor målet er at præstere økonomisk i top og samtidig skabe bæredygtig vækst i aktieværdien. Performance with Purpose indebærer at levere et bredt udvalg af føde- og drikkevarer fra den lille forkælelse til de sunde fødevarer; det indebærer at udvikle innovative måder at minimere miljøpåvirkningerne og reducere driftsomkostninger på; at skabe en sikker og inkluderende arbejdsplads for medarbejderne globalt og at respektere, støtte og investere i lokalsamfundene, hvor PepsiCo har virksomhed. For yderligere information www.pepsico.com.