Orkla køber O. Kavli i Danmark

Orkla Foods Danmark har indgået en aftale med Kavli Holding AS om at købe O. Kavli A/S. Hermed tager Orkla Foods Danmark yderligere et skridt for at styrke mærkevareporteføljen.

Aftalen omfatter 100% overtagelse af O. Kavli A/S (”O. Kavli”), som er en betydelig leverandør til dagligvarehandelen i Danmark af kendte varemærker som Fun, Grønnegården, Kavli, Scoop og Blomberg’s Glögg. Orkla ejer i forvejen Fun mærket i de øvrige nordiske lande, og med denne aftale vil Orkla få det fulde ejerskab af Fun i Norden.

O. Kavli A/S omsatte i 2014 for 170 MDKK. Selskabet har 70 medarbejdere fordelt på kontoret i Hvidovre og fabrikken i Ringkøbing. O. Kavli blev grundlagt i Bergen i Norge i 1893, og den danske virksomhed blev startet i 1935.  O. Kavli ejes af Kavli Holding AS. Parterne er enige om ikke at oplyse købsprisen.

- Med overtagelsen af O. Kavli køber vi os ind i kategorien drikkevarer og udvider vores kolonialvareportefølje. Produkterne hos O. Kavli kompletterer vores sortiment, som i dag omfatter K-Salat, Beauvais, Den Gamle Fabrik, Glyngøre, Pastella, Bähncke og Risifrutti. Derudover har O. Kavli en private label- og eksportforretning med lange kunderelationer. Vi ser derfor frem til at kunne udvide vores produktportefølje med drikkevarer, siger Tino Bendix, Adm. Direktør i Orkla Foods Danmark A/S.

- Vi er glade for, at vi har fundet en god køber til O. Kavli i Danmark og mener, at Orkla Foods Danmark har gode forudsætninger for at bidrage til en positiv udvikling i selskabet, siger Erik Volden, Koncernchef i Kavli Holding AS.

Gennemførelsen af aftalen er betinget af, at de danske konkurrencemyndigheder godkender transaktionen. Det forventes, at transaktionen vil kunne gennemføres ved udgangen af februar 2016.

Orkla er en ledende leverandør af mærkevarer og konceptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bagerimarkedet i Norden, Baltikum og udvalgte markeder i Centraleuropa og Indien. Oslo er noteret på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Koncernen havde i 2014 en omsætning på ca. 30 mia. NOK og havde ved årsskiftet ca. 13.000 ansatte.

Oslo, 8. januar 2016

Tlf.: +47 928 45 828