Orkla påtænker at investere to-cifret millionbeløb i produktion i Skælskør

Orkla Foods Danmark påtænker at overflytte al produktion fra fabrikken i Svinninge til fabrikken i Skælskør samt at flytte kolonialvarelager til ekstern leverandør – arbejdspladser og produktion bevares i Danmark.

Orkla investerer et to-cifret millionbeløb i fabrikken i Skælskør for at etablere produktionsfaciliteter for marmelade og rødkål. I dag produceres disse produkter på fabrikken i Svinninge. Flytningen til Skælskør vil skabe væsentlige synergier for Orkla. Ændringen tænkes gennemført i løbet af de kommende to år. Nuværende produktionsudstyr og –processer vil blive flyttet med fra Svinninge til Skælskør.

Samtidig vil Orkla Foods Danmark i samarbejde med de danske søsterselskaber Orkla Health A/S og KiMs A/S lægge kolonialvarelager ud til en ekstern leverandør. Dette påtænkes implementeret september 2015.

Orkla Foods Danmark har i dag 51 medarbejdere i Svinninge, heraf vil 9 lagermedarbejdere sammen med 8 lagermedarbejdere på fabrikken i Skælskør blive tilbudt overflytning til ekstern lagerleverandør. De øvrige medarbejdere i Svinninge vil blive tilbudt at flytte med til fabrikken i Skælskør, idet vi forventer at kunne realisere synergier på personalesiden gennem naturlig afgang.

”Vi ønsker, at vores dygtige og loyale medarbejdere følger med os til Skælskør”, siger Adm. Direktør Tino Bendix. ”Vi er naturligvis klar over, at dette medfører en væsentlig ændring for medarbejderne, men vi håber, at så mange som muligt har lyst til at flytte med. Vi er glade for, at vi bevarer både arbejdspladser og produktion i Danmark.”

Nu indleder vi forhandlinger med medarbejderne for at gennemgå planerne og i fællesskab finde ud af, hvordan vi kan hjælpe den enkelte bedst muligt i forbindelse med flytningen

Vi har et årelangt godt samarbejde med lokalsamfundet i Svinninge, og derfor er der naturligvis et vemod forbundet med den påtænkte flytning. Samtidig er vi glade for at kunne udvide i Skælskør, hvor vi ligeledes har et mangeårigt godt samarbejde med lokalsamfundet.

Vores mangeårige gode samarbejde med en række lokale råvareleverandører vil ikke blive berørt.

Om Orkla Foods Danmark

Orkla Foods Danmark er en af de største leverandører til dansk detailhandel og står bag kendte varemærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, K-Salat, Bähncke, Pastella, Glyngøre, Risifrutti og Tropicana. Orkla Foods Danmark, som har en årlig omsætning på ca. 1,2 mia. kr., indgår i den internationale koncern Orkla ASA med hovedsæde i Oslo. Nærmere information findes på www.orklafoods.dk og www.orkla.no.